alba ja hihat

Rippikoulu

"Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Matteuksen evankeliumi 28:18-20

Rippikoulu on seurakunnan järjestämää kasteopetusta. Rippikoulussa nuoria perehdytetään kirkon yhteiseen uskoon ja ohjataan elämään seurakuntayhteydessä. Rippikoulu kutsuu pohtimaan omaa suhdettaan Jumalaan, Jeesuksen ja Pyhään Henkeen sekä uskonkysymyksiin.

Nämä sivut ovat erityisesti sinulle rippikoululainen, rippikoululaisen vanhempi, kummi ja isonen. Näiltä sivuilta löydät rippikoulua koskevaa tietoa Joroisten seurakunnassa.

Miksi rippikoulu?

Kasteessa sinusta on tullut kristitty ja olet aloittanut elämänmittaisen seikkailun. Kaste perustuu Jeesuksen antamaan kaste- ja lähetyskäskyyn. Kaste onkin ainoa tie seurakunnan jäseneksi ja kristityksi. Rippikoulu puolestaan on pikku hiljaa kehittynyt tuosta Jeesuksen antaman käskyn opetusosuudesta: kasteelle haluaville piti opettaa kasteen merkitys. Kaste on portti myös ehtoolliselle.

Kastetilaisuudessa vanhempasi ja kummisi ovat yhteen ääneen lausuneet uskontunnustuksen. Rippikoulussa tutustutaan uskon sisältöön ja konfirmaatiossa sama uskontunnustus lausutaan itsenäisenä kristittynä. Rippikoulu on siis kirkon kasteopetusta. Rippikoulu käydään yleensä sen kalenterivuoden aikana, jolloin nuori täyttää 15 vuotta.

Mikäli sinua ei ole kastettu ja haluat osallistua rippikouluun, olet lämpimästi tervetullut! Kaste voidaan toimittaa rippikoulun aikana. Mikäli haluat, voit osallistua myös pelkästään rippikouluun ilman konfirmaatiota.

Rippikoulun käyneen kirkon jäsenen oikeudet

• oikeus kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen
  • oikeus osallistua konfirmaatioon

Konfirmoidun kirkon jäsenen oikeudet