Avioliiton esteiden tutkinta

Vihkimistä edeltää avioliiton esteiden tutkinta, jolla varmistetaan voivatko kihlakumppanit solmia keskenään avioliiton.

Kihlakumppaneiden voimassa oleva avioliitto tai rekisteröity parisuhde, biologinen sukulaisuus suoraan takenevassa tai etenevässä polvessa, adoptiolapsisuhde suoraan takenevassa tai etenevässä polvessa, sisaruus tai puolisisaruus ovat avioliiton ehdottomia esteitä.

Kihlakumppaneiden tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä ja heidät voidaan vihkiä kirkolliseen avioliittoon vaikka parin toinen osapuoli ei kuuluisi kirkkoon mutta on muun kristillisen kirkon tai uskontokunnan jäsen. Jollei toinen tai kumpikaan vihittävistä ole minkään kirkon jäsen,
vihkimisen hoitaa maistraatti.

Avioliiton esteiden tutkinnat hoidetaan aluekeskusrekisterissä.
Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkipäivää.
Annettu todistus on voimassa neljä kuukautta.

Esteiden tutkinta eli kuulutukset voidaan lukea kirkossa morsiusparin toivomana sunnuntaina.

Avioliiton esteiden tutkinta voidaan tehdä myös sähköisesti. Palveluun pääset täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus