Joroisten kirkko

Joroisten kirkot ennen ja nyt

Joroisten puukirkko on niitä harvoja savolaisia kirkkoja, jotka ovat säilyneet 1700-luvulta saakka. Joroisten seurakunta perustettiin vuonna 1631 Rantasalmen ja Juvan seurakunnista. Ensimmäinen kirkko rakennettiin vuonna 1686 ja siihen mahtui noin 450 henkilöä. Jo tätä ennen Kerisalon kylässä on todennäköisesti ollut kappeli, josta on muistona sellaisia paikannimiä kuin Kirkkokangas ja Papinpelto. Nykyinen kirkko rakennettiin vuosina 1792-1793. Lopulliset piirustukset ovat valmistuneet Tukholmassa, mutta niitä ei ole rakennettaessa tarkoin seurattu. Malliltaan kirkko on tasavartinen ristikirkko, johon mahtuu noin 1000 henkeä. Kirkkohuoneen muodot ovat 1700-luvun loppupuolen virastotyyliä. Sakaristo on alttarin takana ristivarren päässä ja sakaroiden edessä ovat pienet eteiset.

Saarnatuoli

Saarnatuoli on edellisen kirkon ajalta vuodelta 1701 ja sen sivuilla on peilisyvennyksiin maalattu apostolien kuvat. Saarnatuolin yläpuolella on seitsensivuinen katos, jossa riippuu kyyhkynen, Pyhän Hengen vertauskuva. Tiimalasi saarnatuolin reunalla on valmistettu Tukholmassa vuonna 1765.

Sakasti

Sakastissa on nähtävillä seurakunnan kolmannen kirkkoherran Tuomas Laurinpoika Iskaniuksen lahjoittama alttaritaulu vuodelta 1667. Alttaritaulussa on kuvattuna ristiinnaulittu Kristus.

Sakastista löytyy myös seurakunnan aikaisempien pappien kuvia sekä vihkiryijy. Sakastin kattokruunut ovat seurakunnan vanhasta pappilasta.

Alttaritaulu

Alttaritaulu on tunnetun savolaisen taiteilijan Pekka Halosen käsialaa vuodelta 1901. Pääsiäiseen liittyvän taulun aiheena on Jeesus herättää opetuslapsia.

Kattokruunut

Etukruunun, joka on vuodelta 1698, on lahjoittanut Nils Grotenfelt Järvikylän kartanosta. Muut suuret kruunut ovat myös lahjoituksia.

Lattialankut

Kirkon lattialankut ovat edellisen kirkon peruja. Lasten kirkkonurkan edustalta löytyy lattialankku, johon stanssattu vuosiluku 1686.

Messukasukat

Joroisten seurakunnan vanhat messukasukat löytyvät vitriinistä kellotapulin puoleisesta siivestä. Vanhin kasukoista on 1700-luvun alkupuolelta, muut vuosilta 1751 ja 1842.

Urut

Ensimmäiset urut hankittiin vuonna 1895 ja ne olivat 16-äänikertaiset. Nykyiset urut on hankittu vuonna 1955. Ne ovat Kangasalan Urkutehtaan valmistamat pneumaattiset sähköurut, joissa on 30 itsenäistä ja kaksi siirtoäänikertaa.

Lasten kirkkonurkka

Lasten kirkkonurkka (palvelutalon puoleisessa siivessä) otettiin käyttöön ensimmäisenä adventtina 2014. Lasten kirkkonurkka palvelee pienimpiä kirkkovieraita tarjoten tekemistä jumalanpalvelusten ja toimitusten ajaksi. Kirkkonurkasta löytyy myös lasten kirkkokasseja, joita on mahdollista lainata mukaan penkkiin.

Kastepuu

Kastepuu otettiin käyttöön Joroisten seurakunnassa 1.1.2015. Jokainen Joroisissa kastettu uusi seurakunnan jäsen saa kastepuuhun oman nimilehtensä. Kastepuun lehdet tyhjennetään vuosittain. Kastepuu muistuttaa siitä, kuinka jokaisella on oma paikkansa Kristuksen seurakunnassa. Kyyhkynen kastepuussa on viesti Pyhästä Hengestä, joka kastetuille luvataan.

Kastepuun on suunnitellut ja valmistanut artesaani Kaisu Turunen.

Korjaukset

Joroisten kirkossa on suoritettu runsaasti erilaisia korjaus- ja kunnostustöitä. 1800-luvun lopulla muutostöitä tehtiin arkkitehti Leander Ikosen suunnitelman mukaan. 1930-luvulla suunnittelijana oli arkkitehti Juhani Viiste ja muutostyöt tehtiin osittain entistävässä hengessä. Kirkko peruskorjattiin 1975 arkkitehti Antti Eskelisen ja Museoviraston suunnitelmien pohjalta. Tuolloin kirkossa suoritettiin ullakon lämpöeristys, sisämaalaus, sakasti uusittiin ja hankittiin äänentoistolaitteet. Kirkko maalattiin vuonna 2008 ja katto uusittiin vuonna 2010. Vuonna 2015 kirkossa tehtiin sisämaalauksen korjauksia.